فلکسو و چاپ کارتن

اهمیت سیلندر در چاپ فلکسو

به زبان ساده فلکسوگرافی روش چاپی است که اول به واسطه لوح چاپ برجسته و منعطف یا همان کلیشه Flexo Plates و نصب آن بر روی سیلندر دستگاه به انجام می‌رسد. کیفیت کلیشه و سیلندر در نتیجه چاپ تأثیر چشم‌گیری خواهد داشت. نزدیکترین مثال برای چاپ فلکسو همان مهر لاستیکی خودمان می‌باشد. چاپ فلکسو یک چاپ مستقیم است بدین معنا که رنگ توسط نورد توری مانند به نام آنیلوکس بر روی لاستیک انتقال می‌یابد و از لاستیک مستقیماً روی سطح مورد نظر منتقل می‌شود.

چاپ فلکسو و کلیشه سازی برای کارتن

طی چند دهه گذشته تکنولوژی ماشین‌های چاپ کارتن‌سازی ارتقاء پیدا کرده و تکنولوژی‌های مدرن پیش‌از‌چاپ، مرکب‌زنی و اسلیو یا ابداع شده‌اند و یا برای پاسخگویی به نیاز‌های تبدیل‌کاران و مصرف‌کنندگان بهینه شده‌اند این پیشرفت‌ها باعث شده تا چاپ فلکسو چند رنگ به یک رقیب جدی برای چاپ افست تبدیل شود.

موارد استفاده در چاپ فلکسو

همانطور که گفته شد خوشبختانه چاپ فلکسو از آن دسته از چاپ‌ها است که می‌توان بر روی هر سطحی از آن استفاده نمود ولی بهتر است که به برخی از موارد بسیار رایج برای استفاده از چاپ فلکسو اشاره نمود.
• چاپ فلکسو بر روی کاغذهای دیواری
• چاپ فلکسو بر روی لفاف های بسته بندی
• چاپ فلکسو بر روی مجلات و روزنامه ها
• چاپ فلکسو بر روی انواع نایلون و نایلکس
• چاپ فلکسو بر روی بسته بندی مواد غذایی
• چاپ فلکسو بر روی کتب و فرم ها اداری
• چاپ فلکسو بر روی فویل و سلفون
• چاپ فلکسو بر روی لیبل
• چاپ فلکسو بر روی کارتن
• چاپ فلکسو بر روی انواع پاکت
• چاپ فلکسو بر روی ساک های کاغذی و پلاستیکی
این موارد بالا تنها بخشی از کاربردهای چاپ فلکسو بوده و به عنوان رایج ترین و مهم ترین کاربردهای چاپ فلکسو شناخته شده است.

آشنایی با فلکسو و چاپ کارتن

بعد از آن که با خود دستگاه چاپ فلکسو، تاریخچه و موارد استفاده آن آشنا شدید. نوبت آن فرا می‌رسد که در مورد نحوه انجام چاپ به صورت فلکسو صحبت نماییم. همانطور که گفته شد دستگاه‌های چاپ فلکسو دارای کلیشه‌ای برجسته بوده (روش‌های ساخت کلیشه به صورت آنالوگ یا دیجیتال می‌باشد. ) و عملکرد این کلیشه به این صورت است که نواحی که باید چاپ شوند بالاتر از نواحی که چاپ نمی‌شوند قرار می‌گیرد. و بعد از قرارگیری کلیشه عکس‌ها و نوشته‌ها با استفاده از موادی نظیر لاستیک یا فتوپلیمری قالب‌گیری شده و بعد از ایجاد عکس و نوشته‌ها کلیشه را در محل مناسب خود یعنی غلطک مخصوص نصب می‌نمایند.
در پشت غلطک مربوط به کلیشه غلطکی آغشته به رنگ است نصب می‌شود و این غلطک رنگی به طور کامل به کلیشه چسبانده می‌شود و به این صورت رنگ مورد نظر به کلیشه منتقل می‌گردد در نهایت این رنگ به همراه عکس و نوشته‌های مورد نظر بر روی سطح مورد نظر به چاپ می‌رسد.
در حالت انتقال چاپ بر روی سطح مورد نظر فرآیندی به نام آنیلوکسی اتفاق می‌افتد که در این روش مرکب از منبع مرکب به کلیشه می‌رسد و توسط کلیشه این رنگ به سطحی که باید چاپ انجام شود انتقال داده می‌شود در همین زمان بر روی آنیلوکسی حفره‌هایی وجود دارد که سبب می‌شود مقدار مشخصی رنگ از کلیشه به سطح چاپ منتقل شود. البته مهم است که بدانید که تعداد این حفره‌ها با توجه به نوع چاپ و کیفیت چاپ متغیر می‌باشد و می‌توان به راحتی تعداد حفره‌ها را زیاد و کم کرد. در واقع باید گفت که سیستم چاپ فلکسو به صورت رتاری بوده و تصویر توسط کلیشه‌های ژلاتینی به ابعاد سه میل و پنج میل حمل گردیده و تصویر به راحتی در ابعاد بزرگ چاپ می‌گردد. نوع مرکب در چاپ فلکسو بسیار روان و به راحتی و زودتر خشک می‌گردد.

آشنایی با انواع دستگاه های مورد استفاده در چاپ فلکسو

معمولاً دستگاه‌های مورد استفاده در چاپ فلکسو شامل دستگاه‌های رول بوده که این روش در سه مدل دستگاه زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چاپ فلکسو با دستگاه سیلندر مرکزی (Cylinder Central Impression)

در این مدل چاپ سیلندر مرکزی حول یک واحد چاپ قرار می‌گیرد و سطح چاپ شونده با چرخیدن حول سیلندر کشیده نمی‌شود به همین دلیل است که چاپ فلکسو با دستگاه سیلندر مرکزی انتخاب مناسبی برای چاپ روی سطوح نازک مانند پلاستیک می‌باشد.

چاپ فلکسو با دستگاه ستونی یا فلکسو ایستاده (Stack)

در این مدل واحد‌های چاپ به صورت جداگانه و عمودی با هم قرار دارند. در این مدل در هر بار چاپ فشار مشخصی بر روی دستگاه وارد می‌شود به همین دلیل از چاپ فلکسو با دستگاه ستونی برای چاپ بر روی سطوح ضخیم با وزن بالا که دستگاه نمی‌تواند بر روی آن‌ها کششی ایجاد نماید استفاده می‌نمایند. چاپ فلکسو با دستگاه ستونی به عنوان اولین دستگاه برای چاپ فلکسو تولید گردید.

چاپ فلکسو با دستگاه افقی یا فلکسو خطی (In Line)

در این مدل هم مانند چاپ فلکسو با دستگاه ستونی واحد‌های جداگانه‌ای به صورت افقی وجود دارد که همین امر سبب ایجاد مشکل در هنگام چاپ تصویر و انطباق آن در هنگام چاپ ایجاد می‌شود برای کنترل این مشکل و این که در هنگام چاپ تصاویر و نوشته‌ها به درستی انطباق داشته باشند از کشش رول استفاده می‌نمایند. از چاپ فلکسو با دستگاه افقی برای چاپ لیبل، چاپ کارتن با سرعت بالا استفاده می‌نمایند.

بر اساس نوشته‌های بالا می‌توان گفت که چاپ فلکسو با دستگاه سیلندر مرکزی از میزان قابلیت بالاتری نسبت به چاپ فلکسو با دستگاه ستونی و چاپ فلکسو با دستگاه افقی برخوردار است.

اهمیت سیلندر در فلکسو و چاپ کارتن

صنعت فلکسو در حال تغییر و گذر از چاپ ساده به چاپ با کیفیت و از سیستم‌های مبتنی بر نورد‌های انتقال مرکب به سیستم‌های آنیلوکس ارتقاء پیدا کرده است. کار‌های چاپی اکنون با سرعت بالا انجام می‌شود و نورد‌های آنیلوکس قادرند کیفیت و سرعت بالا را برای ماشین‌های چاپ به وجو بیاورند.
سیلندر یا همان نورد آنیلوکس هسته اصلی مرکزی سیستم‌های چاپ فلکسو است، که وظیفه انتقال مرکب را به کلیشه بر عهده دارد. چرخه انتقال مرکب در روش فلکسو گرافی به این ترتیب است که ابتدا نورد (لاستیک) غوطه ور در مرکبدان، مرکب را به نورد اندازه‌گیری یا همان نورد آنیلوکس منتقل می‌کند. سپس نورد آنیلوکس توسط شبکه سلولی شکل خود، لایه‌ای از مرکب با ضخامت یکنواخت و مشخص را به روی سطح برجسته کلیشه می‌رساند.

استفاده از چاپ فلکسو روی کارتن

همان‌طور که گفته شد، چاپ فلکسو بدلیل استفاده از کلیشه ژلاتینی برجسته، برای چاپ روی هر سطحی از آن می‌توان استفاده کرد. همچنین استفاده از چاپ فلکسو روی کارتن فرآیند چاپ کارتن را بسیار ساده و سریع کرده است و پیچیدگی چاپ لیمینت کارتن را ندارد. گستره چاپ فلکسو بسیار وسیع است و موادی نظیر رول‌های کاغذی، پلاستیکی و آلمینیومی را شامل می‌شود. محدودیت‌های چاپ فلکسو در مقایسه با چاپ افست شامل کیفیت وضوح کمتر و طراحی‌برداری و تفکیک رنگ‌ها به صورت مجزا می‌باشد.
پیش از چاپ و آماده‌سازی خروجی برای چاپ فلکسو شامل مراحلی به مراتب پیچیده‌تر و نیاز به تخصص و کاربلد بودن طراح دارد. امروزه با کمک صنعت لمینت مقوا بر روی کارتن ما می‌توانیم از طرح‌های زیبا و با جلوه‌های خاص بر روی کارتنها بهره‌مند شویم. طبق آخرین پیشرفت‌های صنعت کلیشه‌سازی و با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی بعد از کلیشه‌های با کیفیت HD و FULL HD اکنون کلیشه NX می‌تواند یک رقیب جدی برای چاپ افست به حساب آید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *